tisdag 14 november 2017

Klar med slutet men inte färdig

Efter två timmar i skrivrummet har jag skrivit det som jag tror skall bli manusets sista kapitel. Många kapitel återstår men när jag häromdagen satt och läste så kom Solveigs slut till mig. Och bokens sista mening är nu formulerad, men det är bara jag och Solveig som känner orden.

Skrivandet har gått långsamt de senaste veckorna men jag har läst och funderat mycket. Jag tycker om att läsa böcker jag själv gärna hade skrivit och får mycket inspiration av språk, berättarröster och de inre bilder som kommer till mig under läsningen. Även om jag sedan skriver helt egna ord så är det ändå som att det jag läser under tiden på något vis deltar i processen. Jag tror att alla berättelser hänger ihop och även om jag inte (ännu) är utgiven så ingår även mina berättelser i den stora helheten som vi människor skapar tillsammans när vi varje gång öppnar en ny bok och börjar läsa.

Ikväll blev det lite Karin Boye innan jag nyss började på Hohaj av Elisabeth Rynell. Och jag tror att jag har ett riktigt magiskt läsäventyr framför mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar