måndag 11 februari 2019

Ord trots allt

Att skriva.

Det roligaste och svåraste jag vet. Orden tycks finnas överallt och ingen tanke är så långt bort att den inte kan hitta tillbaka till texten jag skriver.

Och ändå.

Ändå är det här bara årets andra inlägg på bloggen. En blogg som är fylld med ord och född ur mitt hjärtas lust och längtan att bli läst.

Men jag har inte varit sysslolös. Mitt förlag och jag har gått igenom manuset till min debutroman två gånger och om jag minns rätt var det 300 kommentarer i första omgången. Nu har jag fått tillbaka manuset efter den första sättningen och har läst texten igen och strukit blankrader och hittat tre stavfel. Efter nästa sättning tror jag det är dags för korrekturläsningen och sedan är det inte något kvar för mig att göra med manuset.

Dags att släppa taget och blicka framåt.

Blicka framåt mot våren då min debutroman lämnar tryckeriet i Falun och jag håller den i min hand.

I torsdags åkte jag upp till Göteborgs stadsbibliotek och pratade om romanen på Bibliotekstjänsts förlagsdag, en dag för bibliotekarier att inspireras av säsongens utgivning. Mitt förlag, Thorén och Lindskog, tog plats bredvid stora och små bokförlag och jag fick tillfälle att läsa ett stycke ur romanen. Mitt första riktiga framträdande som författare!

Romanen finns som sagt att beställa i bokhandeln eller reservera på ett bibliotek redan nu. Jag såg häromdagen att det är 5 stycken som reserverat boken på Trelleborgs bibliotek och 3 stycken på Lunds stadsbibliotek. Trollhättan har beställt den liksom Stockholms stadsbibliotek.

Och Daniel som inte är så van att resa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar