fredag 3 februari 2017

En tebutik i London del 2

Och så var den bara där. Tebutiken jag mindes från en resa för så många år sedan. Från ovanvåningen av en röd dubbeldeckare hann jag nätt och jämt uppfatta butiken men förstod ögonblickligen att det var butiken i min minnesbild.


Låg den på Oxford Street som jag trodde? Icke så. Och gatans riktiga namn har jag redan hunnit glömma.


Såg den ut som jag mindes den? Nej. Trots bussens hastighet hann jag uppfatta hur liten butiken faktiskt var, mycket mindre än mitt minne ville ha den till.


Faktiskt uppvisade den inte många likheter med minnesbilden överhuvudtaget och ändå såg jag direkt att det var just min butik.


Nu slåss de båda bilderna i mitt medvetande. Slåss om vem som egentligen har mest rätt - minnet eller verkligheten?


När jag skriver skapar jag egna och nya bilder som också de sjunker in i något slags minnesbild från skrivprocessen. Ofta när jag går tillbaka och läser ett stycke jag skrivit så har jag glömt detaljer och händelser men i samma stund som jag åter läser texten så minns jag allt. Samma sak med fotografier, filmer, musikstycken, målningar och andra redan fixerade minnen - minnet av fotografiet visar inte samma bild som när jag sitter med bilden framför mig, men i samma stund jag betraktar fotografiet så glider de båda bilderna in i varandra för att åter glida isär när jag vänder bort blicken. Eller kanske är det transparenta lager ovanpå varandra, eller spegelbilden och verkligheten den återger?

Kanske är det ett av många mysterier jag försöker komma åt i mitt skrivande. Att skriva fram minnesbilder ur det förflutna. Och vilken bild som är den sanna vet nog bara texten själv.

Och du som läser förstås!

1 kommentar:

  1. Klokt som vanligt. Sant som vanligt.
    Bilderna som flyter in i varandra för att sedan skilja sig åt - det är precis som det sker i verkligheten när jag släktforskar på MyHeritage.
    Har du släktforskat nån gång? Antagligen inte. Vet du något om dina anor? Skulle du vilja att jag försökte hitta något om dem? Mina egna och Leifs har jag kommit så lång jag kan, men jag tycker fortfarande det är roligt att pröva hitta släkt för någon annan. Jag kan behöva lite upplysningar om namn och födelsetid och -ort i så fall.

    SvaraRadera