söndag 12 maj 2019

Veckan med stort V

Söndag förmiddag i Karlskrona. Tre dagar tillbringade på Bok & Hav, Karlskronas internationella litteraturfestival. Snart bär det av hemåt och i bagaget har jag många upplevelser med mig. Och inte bara härifrån, hela veckan har ju inneburit min rivstart som författare och debutant.

I måndags hade jag inte ens hållit i min debutroman fysiskt. I tisdags skickade tryckeriet boken. I onsdags morse kunde jag läsa den första recensionen, fortfarande innan boken hunnit komma. Men några timmar senare anlände de bruna pappkartongerna innehållande min bok, och att försiktigt sprätta upp tejpen, vika upp kartongen och se November har trettioen dagar ligga där var starkt. På kvällen kom 70 gäster till releasefesten. Kön ringlade sig lång till signeringsbordet och korkarna small i taket. En god vän tolkade min text med sin röst och sin sång, ett möte mellan toner och text som kort och gott var magisk.

Hem och packa för att på torsdagen ta tåget till Karlskrona. Här har jag nu hunnit med att prata om Tove Janssons författarskap under ledning av Pekka Heino, läst ur min roman i det vackra biblioteket på Kungliga örlogsmannasällskapet, talat om debuterandet tillsammans med en annan debutant och avslutat helgen med att läsa ett stycke på den litterära soarén på Konserthusteatern.

Många tankar på den nya identiteten som författare. Att bli betraktad och sedd ur ett annat ljus, fast jag fortfarande är Magnus. Och ändå någon annan, eller en annan del av mig själv. Den där delen som velat komma ut så länge, som velat visa världen vad jag kan och som vill att mina ord ska nå in i människors djupaste vrå.

Nu hoppas jag att det kommer en ny tid av skrivande. Att jag hittar fram till det som legat undanstoppat så länge. Att mina ord inte tröttnat på att inte användas av mig. Jag hoppas kunna slutföra arbetet med Solveig, mitt manus som legat och vilat sedan snart ett år. Jag är rädd för att börja läsa texten, rädd för att mina ord inte räckt till, rädd för Det Stora Tvivlet.

Men just nu skiner solen, på mig och på Daniel och Nicholas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar