söndag 5 maj 2019

Om två dagar...

Ja, om två dagar är dagen inne för releasefesten för min debutroman. En helt vanlig onsdag i maj innebär början på något nytt för mig och mitt skrivande.

Jag känner mig som ett barn som väntar på julafton och snart orkar jag inte med mer förväntan inför det stora som snart sker. Jag förbereder uppläsningen, räknar anmälda till releasen, provar nyinköpt penna för signeringen och vädrar smokingen. Små förberedelser som lugnar mig för stunden.

Utanför skrivrummets fönster betar tre hästar på ängen på andra sidan landsvägen. Ljudet av en ensam bil som passerar österut. Körsbärsträden är insvepta i gräddvita moln och vinden tycks ha mojnat. Vardagliga ting som bryr sig mycket litet om min romans födelse.

Så här sitter jag nu, sista söndagen i  mitt liv innan jag är en publicerad författare. Boken börjar leva sitt eget liv om några dagar och jag måste på något vis släppa taget om upplevelsen och lämna över den till läsaren som kommer att tolka berättelsen på sitt alldeles eget vis. Och jag tror att jag är redo att släppa taget.

Ja, jag är redo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar