onsdag 31 juli 2019

Juli har 31 dagar

I går skrev jag om Tvivlet på nästkommande manus. I dag kom nya tankar på nästnästa manus...

Tvära kast. Men det är ofta så för mig. Och tankarna på skrivandet finns hela tiden oavsett hur jag mår eller var jag befinner mig i skrivprocessen. Nästa manus handlar om Solveig och jag har skrivit ganska mycket om henne och om vår resa. Vi är nästan framme vid målet men både Solveig och jag vågar inte riktigt släppa taget och ge oss hän till resten av vår berättelse. Nästnästa manus handlar om Clara och idag när jag läste en roman på tåget så började tankarna på Clara vakna igen. Och det är nu det blir svårt för författaren i mig. Att strunta i Tvivlet och fortsätta med Solveig, eller ta mig an det påbörjade manuset med Clara som plötsligt framstår som briljant...

I kväll har jag läst högt ur November har trettioen dagar inför uppläsningen på fredag i Gamla stans bokhandel. Att läsa högt ur min egen roman är en märklig upplevelse; jag känner igen vartenda ord samtidigt som texten är mig totalt främmande. I och med att manuset blev tryckt till en bok hände något. Det är fortfarande mina ord men i en skepnad som jag inte riktigt känner igen.

I dag är det den 31 juli, men i morgon är det en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar