onsdag 7 augusti 2019

50 dagar till Bokmässan

Så börjar någon slags nedräkning inför årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. Många gånger har jag besökt denna underbara plats men det blir första gången som publicerad författare. Så mycket längtan, drömmar, avundsjuka (jo då) och frustration jag burit omkring på mässans golv mellan förlagsmontrar och scener genom åren. Äntligen är det min och Daniels tur att uppleva mässan från andra sidan!

Jag har en programpunkt på biblioteks och berättarscenen på lördagen och kommer att finnas på plats alla mässans fyra dagar för signering och pratstunder. Och på måndagen efter mässan har jag mitt allra första författarframträdande på ett bibliotek, men dit är det ju faktiskt 54 dagar om jag räknar rätt.

I fredags gjorde jag mitt första framträdande i en bokhandel. Inför en fullsatt Gamla stans bokhandel i Stockholm samtalade jag med Casia Bromberg om min roman November har trettioen dagar. Jag delade stunden med Fredrik Apollo Asplund och Yolanda Aurora Ramirez Bohm och vi tre bildade en Stolt författarsalong.

Idag fick jag också en idé till nästnästa roman. Ett litet korn som kan växa till något större och bilda bakgrunden till historien. Mer än så vill jag inte berätta, men jag tror en cykel kommer att ha en viktig roll. Eller en spårvagn... Och ett plåster.

Regnet har dragit förbi och skrivrummet är tyst. Det är något med regn mot ett plåttak som får mig att söka efter barndom och det förflutna. Smaken av regn. Doften av regn mot sommarvarm asfalt. Regnvåta kläder som klibbar mot kroppen. En regnbåge över skogen på andra sidan åkerfälten. En friskhet i sommarvärmen. En fristad.

En fristad för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar