måndag 7 november 2016

Lektörsutlåtandet har kommit!

Med hela kroppen darrande klickade jag på mailet från Författarcentrum och öppnade en pdf med lektörsutlåtandet av mitt manus jag skickade in den 29 september.

Och vilket utlåtande!

Ni som också sitter där med texter ni inte vet hur ni ska förbättra, använd en professionell lektörstjänst är allt jag kan säga. Med en klarhet och skärpa jag önskar att jag själv ägde inför min egen text fick jag idag svart på vitt vad som är bra, vad som kan förbättras och var manuset uppvisar svagheter och styrkor.

Bara att få en sammanfattning av mitt manus av någon som läst betyder oerhört mycket. Mina hjärnceller spritter och ångar, ivriga att genast sätta igång med det mycket lustfyllda arbetet att omarbeta mitt manus. Men de får ge sig till tåls ännu en tid, nu ska de och jag gå och fundera och låta lektörens ord silas genom vårt medvetande innan vi sätter igång rent fysiskt i dokumentet.

Nu ska jag läsa utlåtandet igen och njuta av den här stunden. Förmodligen den bästa stunden i mitt skrivarliv hittills. Och jag undrar hur mycket mer än idag det kan pirra och darra i kroppen den dagen ett förlag vill ge ut min bok.

Förhoppningsvis får jag veta det om inte alltför länge…

4 kommentarer:

  1. Herrenadå, Magnus! Det är så till och med JAG känner mig stolt. Att känna en sån författare alltså. Och stolt å dina vägnar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det ett stort steg närmre en framtida utgivning! Återstår "bara" att sätta igång med alla omarbetningar av manuset.

      Radera
    2. Att det inte är "bara" det inser jag fuller väl, men ÄNDÅ! Det klarar DU, även om det tar lite tid och tankemöda.

      Radera
    3. Tack Gunvor! Jag går som bäst och funderar över den nya inledningen. Otroligt spännande att få dyka in i berättelsen igen!

      Radera