måndag 31 oktober 2016

I etern

Med lite ojämna mellanrum pratar jag i Sveriges radio P4 Kristianstad i ett program som heter Förmiddag med Helene Persson. Sedan några år tillbaka är jag en av deltagarna i Bokklubben som tipsar och pratar böcker.

Nästa Bokklubb träffas den 7 november klockan 10.30. Temat? Nobelpriset i litteratur förstås. Så nu läser jag nobelpristagare i jakten på någon eller några som känns aktuella att läsa idag. Sully Prudhomme som var först ut 1901 kommer jag inte att rekommendera även om hans poesi visserligen är vacker. Lagerlöf? Böll? Sartre? Undset, Heidenstam, Laxness eller Camus?

Det finns många att välja mellan och jag har inte bestämt mig än.

När jag gick på gymnasiet frågade vår lärare i svenska om vi hade några förslag på temaarbeten. Jag räckte upp handen och sa att nobelpristagare i litteratur vore kul att arbeta kring. Läraren, Barbro om jag minns rätt, blev glad men resten av klassen suckade högljutt. Mitt arbete kom att handla om Anatole France som fick priset 1921. En författare som drev med överheten och kyrkan (Vatikanen bannlyste faktiskt hans böcker) och som var uttalad pacifist. Ett av mina favoritcitat är hämtat ur en av Frances böcker, nu kan jag tyvärr inte hitta ursprungskällan men det lyder som följer:

"Här är min mänskliga bikupa där jag har min cell för att destillera lärdomens en smula beska honung"

Om jag minns rätt beskriver en av karaktärerna i någon av Frances historier sitt arbetsrum med dessa ord.

Nu läser jag vidare bland nobelpristagare och hoppas kunna hitta något innan måndag.

Och betyget på mitt arbete om Anatole France? 5+ förstås!



2 kommentarer:

  1. "5+ förstås!" Naturligtvis! Helt plötsligt kom jag att tänka på -jag kommer inte på hans namn nu - som skrev såna fina bidrag i FB. Jag minns att jag frågade om han inte skulle ge ut sina texter. Finns de samlade någonstans?

    SvaraRadera
  2. Tack Gunvor! Glad att du tycker om mina texter.

    SvaraRadera