söndag 9 april 2017

En tid av vila?

Över en månad sedan sista inlägget. Hela mars månad har passerat och april bjuder på en solig, blåsig dag och från fönstret i mitt skrivrum ser jag grannen i full färd med vårbruket.

Manuset har fått vila sig. Med undantag för en ny inledning har jag låtit orden vila. Jag känner mig lat men kanske har det varit till det bästa ändå, och dessutom är det ju försent att ändra mig nu!

Men helt sysslolös har jag inte varit. Jag har börjat på nästa manus, berättelsen om Solveig, och skriver på ett kapitel som jag inte riktigt vet var det placerar sig rent kronologiskt. Men jag tror att det nog ska inleda romanen även om det inte stämmer med min tidigare bild, den med regnet mot Solveigs fönster. Funderar på upplägget. På alla karaktärer och tiden som sträcks ut över och genom berättelsen. Jag är inte van med så många olika karaktärer och gestalter, inte heller van vid en berättelse som utspelar sig under en längre tid, rentav drygt hundra år om jag lyckas få till det. Men man växer med utmaningar!

Förutom lite poesi och lite omläsningar så läser jag just nu Buddenbrooks av Mann. Släkthistorien som utspelar sig i Lübeck över ett sekel (antar jag, är inte färdig än) och där familjen Buddenbrook på något vis hela tiden och obönhörligen dras mot sin undergång trots att det mesta verkar bra på ytan. Och till påsk reser vi till just Lübeck och då står bl.a. ett besök på Buddenbrookmuseet på listan. Tänk att verkligen få kliva in i en historia, in i en roman! Att vandra genom rummen som jag just nu läser om.

Och trots att jag inte kan låta bli att känna mig lat som inte skrivit så mycket som jag tycker att jag borde ha gjort i mars, så tycker jag faktiskt att jag är på väg framåt. Och det i en tid när knopparna runt mig sväller, spricker och slår ut. Om några veckor kommer kvittenträdet att blomma med sina stora, magiska rosavita blommor. Sedan blommar rapsen och knappt har den blommat över förrän Midsommar står för dörren med årets kortaste natt.

Och då tror jag att jag kommit en bra bit på väg med nya manuset och dessutom går och väntar på svar från förlagen angående manuset som just nu vilar ännu en tid.

1 kommentar: