tisdag 16 maj 2017

Manus på väg

Sedan sista inlägget har jag lagt sista ordet vid mitt manus. Satt den sista punkten och flyttat det sista semikolonet. Våndats en sista gång över huruvida jag borde ändra slutet igen eller låta solen gå upp som den faktiskt gör.

Och nu är manuset på väg ut i världen, nåja Sverige, för att landa hos en skara väl utvalda bokförlag. Just nu har åtta manus skickats in som filer och fler återstår. De som vill ha manus insänt i pappersform får vänta lite tills jag köpt nytt bläck till skrivaren.

Jag har dessutom hunnit med en träff med bokcirkeln jag är med i och i söndags träffades vi hemma hos mig och drack te, åt scones och diskuterade Edith Södergrans lyrik samt den minst sagt omfångsrika romanen Buddenbrooks av Thomas Mann som vi kom på att alla läst nyligen.

Och jag har också hunnit med att boktipsa i radion. Igår åkte jag till radiostudion hos P4 Kristianstad och ett smakprov på hur det lät kan ni lyssna på här: Bokklubben i P4 Kristianstad. Det brukar bli 4-5 gånger om året som jag har möjlighet att delta och att prata om böcker är verkligen kul.

Nu återstår fler bokförlag att skicka in manuset till och sedan är det bara till att vänta. Under tiden kommer det nya manuset jag jobbar med att få tid och utrymme att börja växa och ta form. Jag tror jag ska försöka berätta historien på ett annat sätt än jag först tänkt mig. Och jag ska också prova att låta språket i romanen låta annorlunda än det brukar när jag skriver.

Men först en till skiva av surdegsbrödet jag bakade igår!

1 kommentar:

  1. Jag håller alla tummar jag har! Försökte med stortårna också, men det var för svårt. Men aalla goda tankar har du med dig!!!

    SvaraRadera