torsdag 11 januari 2018

En återfunnen idé

Det är ju inte alltid idéerna kommer när jag bäst behöver dem, och ibland kommer de när jag inte riktigt är beredd. Igår fick jag en idé till ett kapitel i romanen men befann mig på ett ställe där inget anteckningspapper fanns. Då gäller det att fästa idéen ordentligt i minnet innan verkligheten rusar vidare.


Men jag glömde bort idéen! Som bortblåst och för alltid försvunnen. Tills nu då den plötsligt poppar upp igen lagom till kvällens skrivpass.


En motorcykel har ganska oväntat tagit plats i Solveigs liv, det var det idéen ville säga mig. En motorcykel med en svart skinnsadel som är så varm av sommarsolen att den bränns genom klänningens tunna tyg. Skinnjackans rygg framför henne är nästan lika varm och när hon lutar ansiktet mot den och blundar kan hon inte annat än le. Motorn låter lite för högt och överröstar sommaren men den varma sadeln mot hennes underliv får henne att glömma allt annat än stunden här och nu.


Sådär, då har jag en idé och en bild att jobba utifrån. En motorcykel, en het sommardag, en faluröd laduvägg och brännässlor och älggräs i skuggan.


Nu kan kapitlet börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar