fredag 23 februari 2018

Snilleblixten som missade

I förra inlägget skrev jag om stunden av sömnlöshet när jag inte visste om jag kom på en bra idé i verkligheten eller bara drömde. Idén var att dela in romanen i 5 tydliga delar. Några dagar senare slog snilleblixten ned när jag kom ihåg att manuset redan har 5 delar...

Nåja, idén var ju tydligen bra eftersom jag redan använt mig av den. Och det gav mig också funderingar över delarnas utformning och tydlighet eftersom jag så uppenbart glömt bort dem trots att jag själv tänkt ut dem i ett tidigt skede av arbetet. De måste helt enkelt utformas starkare och kopplas till Solveigs känslor och omgivningens stämningsläge bättre.

I nuläget går det fortfarande trögt med skrivandet och läsandet. När jag tänker tillbaka på de senaste årens skrivande så tror jag mig minnas att jag faktiskt brukar gå på lågvarv under årets första månader och först komma igång framåt mars eller april. Men snödroppar och vintergäck blommar i trädgården och jag tror att också mitt skrivande mycket snart kommer att slå ut i full blom.

4 kommentarer:

  1. Endast fem dagar kvar till våren. Känn ingen press. :)
    På nätterna kläcks många idéer. Jag måste gå upp direkt och skriva ner stolpar. Annars är det stor risk att "allt" är borta på morgonen.
    Njut du av snödroppar och vintergäck. Snart kommer det mera ...
    M v h Bosse Lidén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar jag hade gått upp och skrivit ner idéerna men jag är alldeles för trött för det trots att jag inte kan somna om. Men ibland går jag upp och skriver och det är en speciell känsla att sitta uppe i mörkret och skriva när alla andra sover.

      Radera
    2. Jag håller med om den känslan som nästan är svår att ta på. Det handlar om så många dimensioner. Allt blir så mitt emot dagslivet. Både det mörka och sommarnattsljuset tilltalar mig. Tankar, dofter tar andra vägar. Nya slingrande stigar. Då tänker jag bort "litterära" mygg & knott som vill hålla mig sällskap. I somras hittade jag en fönsternisch på en liten ort på Bornholm som var som sammet för min skrivlust. Där satt jag på förnätter och lät tankarna fladdra fritt. Inget var omöjligt.

      Radera
    3. En fönsternisch på Bornholm en sommarnatt låter helt fantastiskt! Jag ska helt klart försöka masa mig upp och skriva mina sömnlösa nätter istället för att ligga och grubbla!

      Radera