måndag 4 juni 2018

Författares sommarmöte

I lördags var det så äntligen dags för Författares sommarmöte arrangerat av Författarcentrum Syd. Vi träffades på Marinmuseum i Karlskrona, en stad jag besökte för första gången. Så vackert!

Under dagen hann vi diskutera research, författaridentitet, äta glass och titta på galjonsfigurer. Under frågestunden pratade vi om allt från varför vi skriver till böckers tjocklek. Innan middagen satt vi i solen  på en uteservering och samtalade om debutvåndor, negativa recensioner, redaktörer, refuseringar och antagningsbesked. Och från att ha tvivlat blev jag alltmer säker; jag ÄR en författare!

Kvällens middag bjöd på nässelsoppa och kroppkakor fyllda med rökt svamp och rostade hasselnötter och ännu mera alkoholfri öl. Ännu mera samtal blev det också förstås och när jag lämnade restaurangen för att köra de 15 milen hem var jag lätt euforisk. Bilresan hem satt jag och tänkte på alla nya vänner jag fått, på författarkollegor och till och med en blivande förlagskollega som i höst utkommer på samma förlag som jag debuterar på nästa år, Thorén & Lindskog.

Sammanhang är viktigt. Att finna sin identitet, oavsett vilken det är, är livsnödvändigt. Jag har varit en skrivande människa i många år, kanske längre än jag själv tror. Nu har jag äntligen vågat låta författaren inom mig träda fram och funnit ett sammanhang att befinna mig i.

(Frågan är om katterna märker någon skillnad…)

3 kommentarer:

  1. katterna har hela tiden vetat att du är författare

    SvaraRadera
  2. Lika härligt att träffa dig på författares sommarmöte bäste herr cadier. hatten hälsar dig ett lite särskilt debutlyckatill :-)

    SvaraRadera
  3. Som om jag nånsin tvivlat!!!
    Du är vad du är, and nothing else: FÖRFATTARE!

    SvaraRadera