fredag 30 november 2018

På radions vågor

Jag har sedan den elfte april i år mer eller mindre räknat dagarna inför det datum då min debutroman släpps. Något exakt datum har jag inte ännu mer än att den kommer i april nästa år. Men mycket har ju hänt sedan manuset blev antaget och nu är det bara en vecka kvar tills Svensk Bokhandel utkommer med Vårens böcker där mitt debutantporträtt finns med och annonsen från mitt bokförlag Thorén och Lindskog, där det går att läsa lite om min roman.

Nu på måndag den tredje december åker jag upp till Kristianstad för att prata om mitt skrivande i SR P4 Kristianstad. I flera år har jag några gånger om året pratat om böcker i radion men nu är det dags att prata om mig själv och vägen från ett tomt ark till färdig roman. Jag kommer också att läsa ett stycke ur November har trettioen dagar, och jag hoppas att Daniel, romanens huvudperson, inte är för nervös inför sina åhörare och blivande läsare. Vi får stötta varandra!

Av förlaget har jag också fått höra att det snart är dags för mig att få tillbaka manuset efter deras första genomläsning. Sedan är det dags för mig att finputsa på texten innan den layoutas, läses igen, korrekturläses och slutligen går till tryck. Och sedan är det inte långt kvar till april.

Men nu ska jag sätta mig tillsammans med Daniel en stund och välja ut ett stycke som vi ska läsa upp i radion. Helst vill nog Daniel att jag väljer något där han inte är med så mycket själv men utan honom skulle det ju inte blivit någon berättelse från första början. Jag får försöka lugna och övertala honom att inte vara alltför nervös.

Och var kan man lyssna då? Jo här:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1197687?programid=3362

Programmet börjar 10.00 och vid 10.30 gör jag och Daniel entré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar