torsdag 11 april 2019

Ettårsjubileum

För exakt ett år sedan fick jag ett mail jag väntat på i många år. Ett ja från en bokförläggare som ville ge ut mitt manus. Nu har ett år passerat och om bara någon dag skickas slutsättningen av manuset till tryckeriet. Jag har en flaska champagne i kylen som väntar på dagen jag håller min debutroman i händerna; då smäller korken och om jag eller skumpan bubblar mest det vete gudarna...

Och samtidigt som jag inväntar den färdiga boken fick jag idag en så stark känsla inför nästa manus jag planerar att skriva. Det om Clara om någon av er minns. Detaljer jag först tänkt utesluta för att få historien att bli skrivbar klev idag in i mitt medvetande av en slump och jag insåg att jag inte kan bortse från dessa detaljer. Jag har tänkt på den här historien i säkert fem år och ju mer jag tänker på den desto klarare framträder berättelsen och hur den ska gestaltas. Den kommer att bli mörk, någon måste dö, ett liv levt i lögn och en skuld som ingen är skyldig till. Men dit är vägen ännu lång, snårig och förrädisk.

Men jag har börjat att vandra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar