onsdag 24 april 2019

Resans början


Här tar resan och romanen sin början. Här står Daniel och väntar på tåget till Stockholm och den lånade lägenheten. Här börjar November har trettioen dagar.

I skrivande stund har manuset till debutromanen ännu inte hunnit gå till tryck. Daniel och jag väntar båda två på tåget som ska stanna vid perrongen och ta oss med. Och att vänta är det enda vi kan göra.

Under tiden som vi väntar försöker jag att läsa. Försöker förbereda mig inför litteraturfestivalen Bok och Hav som jag om bara två veckor skall delta i. Jag försöker komma på en bra idé till en krönika jag blivit ombedd att skriva. Jag försöker planera nästa manus (och kommer fram till att jag nog inte kommit fram till någonting alls). Jag försöker ha is i magen istället för fjärilar.

Det går sådär.

För drygt ett år sedan gick jag fortfarande och väntade på besked från förlagen jag skickat manuset till. Gick och väntade på ett ja istället för alla refuseringar. Och en dag kom det ju, det där JA:et som förlöste så mycket. Och nu går jag här igen och väntar, fast med skillnaden att jag den här gången vet att det när som helst kommer ett ja, ett besked att boken gått till tryck och pressarna börjat rulla.

Vi väntar väl en stund till. Tåget måste ju komma någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar