måndag 23 september 2019

2 dagar och 16 timmar till Bokmässan

Nedräkningen är snart över och i övermorgon tar jag tåget upp till Göteborg där jag bodde på 1990-talet. Jag kan redan nu höra sorlet och känna doften från tusentals böcker inne i den gigantiska mässhallen. Och i år är en av alla dessa böcker på Bokmässan min debutroman!

Idag har jag fortsatt att arbeta med nästa manus och hunnit med att läsa två kapitel och omarbeta ett av dem. Det är alltid lite vanskligt att ge mig in i en text som redan känns färdig, jag är alltid rädd att jag skriver mig bort från det som redan är perfekt. Det är en hårfin gräns mellan det som är bra, det som kan bli bättre och det som blir sämre av en omarbetning.

Igår var en speciell dag i manuset, men jag tror inte att jag ska berätta för mycket om det innan boken är klar. Men september är en månad som betyder mycket för mig som person men också en månad då allting ställs på sin spets för Solveig i min roman. September 1943 känns så nära just nu, som om Solveig och jag delar samma klara höstluft och låter flyttfåglarnas rop locka våra tankar långt bort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar