söndag 23 oktober 2016

Det var en mörk och stormig natt...

Nytt nummer av Tidningen Skriva! Ny layout och lite annorlunda innehåll men lika bra, eller ännu bättre, som vanligt.

Läste med extra stort intresse artikeln om vikten av en bra början. Av att ha en fantastisk första mening och en lockande inledning. Exempel på flera inledande meningar fick mig att fundera över mina egna första meningar och hur de fungerar.

På sätt och vis kan den allra första meningen innehålla hela romanen. Bilda en novell eller en dikt.

Om författaren är bra.

Och jag inser att jag inte lagt så stor vikt vid den första meningen som jag kunnat. Även om inte hela romanen faller på en dålig första mening så förtjänar läsaren att mötas av ord som betyder någonting från den allra första bokstaven i historien.

Ja, den första meningen är i sanning värd att arbeta lite extra med. Men den är också ofta just det första jag skriver i ett nytt manus och därför tror jag att jag har svårt att ta bort en dålig första mening eller att ändra den till någonting helt annat än den först var. Av sentimentalitet, dålig självinsikt eller bara lathet - jag vet inte. Jag vet i alla fall att jag aldrig kommer att låta möjligheten med en fantastisk första mening gå mig förbi i fortsättningen.

Nu ska jag sätta mig med en av mina anteckningsböcker och skriva fantastiska meningar. Vem vet, en av de meningarna kanske blir den första meningen i min debutroman?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar