fredag 22 december 2017

1943 och 74 år senare

Ni som tittat in på bloggen förut vet att jag just nu skriver på ett manus om Solveig. En ung kvinna, egentligen ett barn, som kämpar med sina hemliga fantasier och drömmer om en förändring som kanske förmår släcka hennes törst. Romanen utspelar sig till största delen under sommarmånaderna 1943 i en tid då världen står i lågor och kriget sveper in länder och människor i granatrök och rädsla.

Fast för Solveig pågår striderna på annat och närmre håll.

I övermorgon åker jag till London, en stad som Solveig aldrig hann uppleva men som jag vet att hon hade älskat. Om hon fått åka dit hade hon säkert promenerat i Hyde Park, strosat runt inne på Selfridges i timmar och druckit te på någon lagom respektabel inrättning. Helt säkert hade hon besökt flera bokhandlar och antikvariat och inhandlat engelsk litteratur att ta med sig hem; Four quartets av T. S. Eliot, Hungry Hill av Daphne du Maurier och The ministry of fear av Graham Greene.

Även om Solveig inte hann besöka London så följer hon med mig nu. Vi ska promenera tillsammans i parkerna, förundras över varuhusens glittrande utbud och dricka afternoon tea med gurksnittar, scones och clotted cream. Några bokinköp blir det säkert också, kanske har vi tur och hittar en fin förstaupplaga av Eliot från 1943?

Och med det önskar Solveig och jag alla våra läsare Merry Christmas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar