fredag 9 mars 2018

Det som göms i snö...

De senaste två veckorna har jag försökt läsa lite mer än vanligt. Jag har letat upp kortromaner som på något sätt inspirerar till mitt skrivande. Det kan röra sig om innehållet eller rent språkliga detaljer. Syftet just nu med läsningen är att i närmast flygande fart närma mig mitt eget manus och en genomläsning efter de senaste veckornas arbete med att flytta kapitel och se över strukturen. Jag tänker mig att genom att läsa så mycket som möjligt av andra författare för att sedan läsa mitt eget så får jag en mer objektiv syn på texten som annars är så oerhört subjektivt svårbedömbar.

Vi får se om jag lyckas...

Just nu läser jag Fyr av Magnus Dahlström från 1987. En ganska tidlös historia om en grupp människor som bygger en fyr på en öde ö. Fast i nattens skuggor rör sig skepnader och ön verkar inte så obebodd trots allt. Ett krypande obehag från första sidan och ett språk som känns nytt och innovativt.

Snön börjar så sakteliga smälta undan och det känns som om manuset om Solveig också håller på att avtäckas från både det otydliga och övertydliga. Vi får se vad som avslöjar sig efter nästa genomläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar