söndag 21 oktober 2018

Debutantporträtt till SvB

Ja, då var det min tur att skriva texten till mitt debutantporträtt i SvB, Svensk Bokhandel, en tidskrift där årets nya böcker presenteras i vår-, sommar- och höstnumren med tillhörande presentationer av alla som debuterar. I morgon är deadline för inlämnande av texten och jag har skrivit två versioner och bestämt mig för den andra och mer personliga varianten. I morgon kommer också en god vän och fotograf, Lina Karna Kippel, för att ta ett författarporträtt till SvB plus några bilder till att använda som pressbilder.

Att debutera. Att skriva om mig själv. Att ikläda mig en ny identitet som Författare. Att bli betraktad och bedömd. Att bli läst.

Så många stora känslor som ska rymmas i min lilla själ.


Vårnumret utkommer den 7 december och då kommer mitt debutantporträtt att finnas där över en hel A4, och oavsett vad jag själv tycker om texten jag skrev idag så står den där för alla att läsa. Och jag intalar mig att det här är en övning i att släppa ifrån mig text som sedan lever sitt eget liv. Det gör det inte mindre skrämmande.

Än finns några timmar kvar innan det är alldeles försent att ångra mig och jag funderar över om jag ska ändra något i texten, fastän jag innerst inne vet att jag redan släppt den.

Kanske ger natten, sömnen och drömmarna svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar