måndag 1 oktober 2018

Efter Bokmässan

Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag besökte Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, men det var första gången som blivande debutant. För två år sedan besökte jag Författarcentrums monter och ställde frågor kring deras lektörstjänst och hemkommen skickade jag in mitt manus till dem. Förra året besökte jag Bokförlaget Thorén & Lindskogs monter och pratade med förläggaren Jörn Lindskog som då läst mitt manus men inte bestämt sig. I år var det med en väldigt speciell känsla jag gick in genom dörrarna, medveten om att nästa års mässa kommer min debutroman att stå uppradad på hyllorna i förlagets monter.

Så enkelt det verkar så här i efterhand. Att bara skriva på, skicka in manus till förlag, vänta, bli refuserad, göra om samma sak igen några gånger och en dag få ett ja istället för ett nej. Så enkelt och ändå så oerhört svårt, tidsödande, frustrerande, ångestframkallande och olidligt.

Jag hade den bästa bokmässan sedan mitt första besök någon gång tillbaka på 1990-talet. Jag har faktiskt abstinens så här några dagar efteråt, även om mina fötter var glada över att få komma hem.

Jag lyssnade till författare och översättare, pratade med Författarförbundet och träffade bekanta från Författarcentrum Syd, hängde i Thorén & Lindskogs monter där jag nästa år står och signerar min roman, kramade om saknade bibliotekskollegor, minglade på Författarförbundets 125-årsjubileum, blev fotograferad av Boktugg (bilden kan ni se på Boktuggs instagramkonto), såg kändisar och gick förbi bokförlag som refuserat mig med en skön känsla i magen.

Och den där skrivlusten som inte infunnit sig börjar så smått vakna till liv igen. På tåget upp till Göteborg (faktiskt mitt i Hallandstunneln) svävade en idé fram och senare på kvällen började en text forma sig i huvudet. Än så länge en väldigt lös idé men så pass stark att den inte går att strunta i. Kanske blir det en novell och kanske kommer ingen någonsin att läsa den men huvudsaken är att min skrivlust hittat tillbaka till mig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar