onsdag 19 februari 2020

En halv A4 är mer än ingenting

Nya manuset växer långsamt, mycket långsamt, och just nu verkar sista kapitlet långt bort. Men en halv A4 är en halv A4 närmre slutet och någonting att glädjas över, i alla fall för mig som aldrig skriver långa stycken.

Just nu befinner jag mig i en kastanjeallé i Lübeck 1934. Det är februari och lika grått och blåsigt som här på Österlen i februari 2020. Klara kommer snart att träffa någon, någon hon mött en gång tidigare för några veckor sedan. Att han dyker upp här, under kastanjerna vars frusna grenar gnisslar i blåsten, hade hon aldrig kunnat föreställa sig. Hon har faktiskt viktigare saker att tänka på.

33 kapitel av 35 är klara. Och jag har alltså kommit en halv A4 in i nästa kapitel. Kanske inte mycket att hurra över, men så pass mycket att jag långt in i min oroliga författarsjäl vet att jag kommer att skriva klart även denna roman.

2 kommentarer: