lördag 22 februari 2020

En halv A4 till

Med regn och blåst utanför skrivrummet har jag skrivit ytterligare en halv A4 nu i skymningen.

Någon kom cyklande mot Klara i allén och nu samtalar de med varandra. En dialog mellan två nittonåringar 1934, inte helt nära mina egna referensramar. Försöker tänka mig in i hur de kan tänkas prata med varandra. Fortfarande lite blyga, det är bara deras andra möte, och dessutom från skilda bakgrunder. Skrapande skosulor mot gruset. Blickar och tystnad. En skriande fiskmås som får dem att se upp i den grå himlen där molnen driver förbi i den starka vinden. En av dem på väg in till staden, den andra på väg till sitt arbete. Klara vet det inte ännu men mötet kommer att förändra hennes liv.

Jag har många timmar kvar innan jag kan lämna kastanjeallén och Klara, men nu är jag ytterligare en halv A4 närmre kapitlets sista punkt.


1 kommentar:

  1. Tack för dina små aptitretare, Magnus! De retar verkligen aptiten på bästa sätt. Jag ser fram mot nästa glimt, och mot att läsa boken i dess helhet när den dagen kommer.

    SvaraRadera