måndag 3 februari 2020

Orden är tillbaka!

Efter en månad utan inspiration och utan ord vände tillvaron i morse. Så svårt och så enkelt kan det ibland vara.

Något i ljuset i morse väckte lusten att skriva. Över en kopp kaffe vid köksbordet med Österlens gryning utanför fönstret hittade orden fram till mig igen. Snabbt upp till skrivrummet där jag städade undan pappershögar från årsbokslutet, ljusstumpar, kartonger och tomma påsar som jag inte förstår hur de hamnat här uppe. Och nu har jag skrivit en krönika som ska in i en tidskrift om en månad (4 dagar innan deadline!), läst några dikter av Nils Ferlin och Magnus Jacobsson, funderat över manuset och dessutom mailat min förläggare inför lördagens samtal på Smålands litteraturfestival i Jönköping dit jag åker med min roman November har trettioen dagar.

Måtte jag nu minnas denna dag och denna stund av lycka när orden tycks tryta för mig nästa gång!

1 kommentar: