torsdag 22 september 2016

Bokmässan del 1

För vilken gång i ordningen vet jag inte men i morgon bär det av till Göteborg och Bokmässan. Det är några år sedan sist och i år har jag bara två montrar jag planerar att besöka, resten får bli vad stunden ger.


I monter B07:01 huserar Tidningen Skriva  som jag sedan två år prenumererar på. Det finns mycket att läsa och inspireras av när det gäller skrivande men jag måste säga att den här tidskriften är en av mina absoluta favoriter. Varje nummer ger mig tips, idéer, inspiration och motivation att fortsätta skriva. Och numren bildar ett eget litet referensbibliotek uppe i mitt skrivrum, perfekta att plocka fram och läsa om när stiltje råder i hjärnan.


Besök nummer två blir hos Författarcentrum i monter A01:62. De erbjuder bland annat lektörstjänst och det ska jag ställa några frågor kring innan jag bestämmer mig för att skicka iväg ett manus för genomläsning och utlåtande. Om allt går som jag planerar så kommer jag ha ett lektörsläst manus att arbeta med under november och december.


Att bara vara där - att inandas, att leva i det som för fyra intensiva dagar är Bokmässan, är alltid en speciell känsla. Det aldrig tystnade sorlet från tusentals besökare och utställare. Kända ansikten i vimlet. Doften av böcker, trycksvärta och kaffe i pappersmuggar. Och allting för Litteraturens skull!


Och jag kan ju inte låta bli att drömma om dagen då min debutbok finns i en av montrarna, då jag har en punkt på ett seminarium, då jag sitter och signerar böcker så bläcket glöder.


Tills dess får jag nöja mig med att vara en besökare. Och det är faktiskt inte så dumt det heller!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar