torsdag 29 september 2016

En bit på väg

Då var det gjort!

Manus med följebrev postades klockan 14.23 i brevlådan bakom ICA i Borrby. Mottagare? Författarcentrum Öst och deras lektörstjänst. Om några dagar får jag en faktura och när den är betald skickas mitt manus till en av Författarcentrums lektörer.

Sedan får jag vänta och förhoppningsvis har jag kommentarerna om 6 veckor. Och vilket fantastiskt nöje att då låta hjärnan få sysselsätta sig med alla omarbetningar. Att åter få sjunka in i texten, i den värld jag skapat och som på många sätt existerar parallellt med min vardag här, 70 mil från Stockholm och Vasastan där Daniel lånar en lägenhet i november.

Jag har gått på gatorna bredvid Daniel - sett vad han har sett, suttit på cafét en trappa ned på gatan bredvid den lilla parken, stannat vid rödljusen och fått byxorna nedstänkta av bilarna som kört alldeles för fort. Gator och platser finns i verkligheten men har ändå fått ett eget och nytt liv genom mina ord.

Nu väntar jag. Och tänker samtidigt på den nya text som långsamt växer fram i mitt huvud. Starkast är bilden av fadern som strax innan jul skriver en hälsning till barnen i deras julklappsböcker. En bok får ingen hälsning för barnet sover i graven på andra sidan parken framför den gula kyrkans mörka portar.

Hon sover men kommer snart att vakna.

Jag kommer att väcka henne.

Försiktigt och milt förstås.

2 kommentarer:

  1. Det låter som en bok jag gärna vill läsa! Jag får bara vänta lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunvor! När stunden för noggrann korrekturläsning är inne är Du en självklar läsare så kanske behöver inte din väntan bli alltför lång. Om du vill läsa med en rödpenna i högsta hugg vill säga.

      Radera