måndag 16 mars 2020

Flitens oväntade lampa

Dagen är långt ifrån över och jag har hunnit med att skriva två A4 så här långt. Dessutom har jag sått bondbönor, beskurit bärbuskar, staplat fem kubikmeter prima björkved, bakat bröd, plockat in persilja, purjolök och ramslök från trädgården och förberett middagen. Och hunnit med eftermiddagskaffe och en stunds läsning.

Idag har jag påbörjat ett nytt kapitel som jag alltså kommit två sidor in i. Idén jag fick för några dagar sedan har blivit verklighet och blir förmodligen det första kapitlet i nya romanen. En liten bit kladdpapper med en hastigt nedklottrad idé har vecklat ut sig och vuxit sig större än papperslappen och den enda meningen jag skrev med bläckpenna i torsdags. En sekund i mitt liv har förvandlats till ett helt liv i romanen. Så stort och litet kan något vara på samma gång.

Nu hoppas jag att flitens lampa inte slocknar än, för vi har en hel del att fundera över, Klara och jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar