måndag 30 mars 2020

Tidslinjen dras upp

Jag har idag ägnat mig åt att fundera över tidslinjen i romanen. Det är många saker som måste stämma: veckodagar skall vara rätt, vilket datum inföll påsken 1933, hur gammal var Klara 1946, när inträffade olyckan och hur många dagar gick det mellan första och sista kapitlet i del 1?

Det gäller att ha tungan rätt i mun och att planera ordentligt. Jag brukar vara ganska dålig på just planeringen men har bestämt mig för att arbeta på ett mer strukturerat sätt. Det innebär inte att det inte finns utrymme för spontanitet, snarare en större trygghet för att låta texten vandra sina egna vägar ibland för att sedan hitta tillbaka till huvudvägen utan att gå vilse.

Vi får se hur det går. Kanske går både jag och Klara vilse?

Nu ska jag börja på ett nytt kapitel. Det är lördag och snart kväll och tid för Klara att göra sig i ordning för ett möte hon längtat efter. Jag hoppas hon inte blir för nervös. Jag hoppas att hon väljer en bekväm klänning, sköna skor och tar på sig ordentligt för det är en kall februarikväll. Kanske ska det snöa lite? Kanske kommer inte den hon stämt träff med? Kanske lyckas hon inte smita hemifrån?

Vi håller tummarna för Klara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar