måndag 23 mars 2020

Romanens första kapitel

Jag har ju redan skrivit en del på nya romanen men alldeles nyss så blev jag klar med det första kapitlet. Boken kommer att bestå av fem delar och jag hoppas vara klar med del ett om några veckor. Ofta börjar jag skriva kring en bild jag har i mitt inre och det är inte alltid som bilderna kommer till mig kronologiskt, men nu är alltså inledningen klar.

Idag har jag låtit min huvudperson, Klara, möta en man som kommer att påverka hennes liv mer än hon just nu anar. Han är artig, belevad och charmig och trots detta är Klara glad när han återvänder hem. Nu vet ju jag mer än Klara och tyvärr är det här inte sista gången hon ser honom. Jag hade för hennes del önskat att det inte behövde bli så men jag kan nog inte styra över ödet som kommer att sammanföra de två igen. Ödet eller en cykel, jag vet inte helt säkert vilket som är värst.

Nu har jag två kapitel kvar innan del ett är färdig. Klara ska möta någon igen en lördagskväll under stjärnorna. Jag behöver fundera en del kring det här mötet för det kommer att styra resten av romanen och jag vet inte ännu exakt hur det kommer att gå. Om det kommer att gå. Kanske vill Klara något helt annat än vad jag har planerat för henne?


2 kommentarer:

  1. Åh, Magnus, om hon ska möta någon under stjärnorna - kan hon inte gå ut i skymningen när fladdermössen flyger ut? Jag älskar fladdermöss (är så lycklig över de flockar som bor här) och skulle bli glad om Klara också fick uppleva den hisnande känslan när de virvlar förbi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fladdermöss, det var en bra idé, jag får se om de flyger just den natten... Tack för att du läser Eva!

      Radera