lördag 13 augusti 2016

Min skrivmaskin




När jag var 9 eller 10 år gammal bestämde jag mig för att tjäna egna pengar. Hur vet jag inte, men jag lyckades ta reda på ett företag som sålde fröer och jag fick en provlåda hemskickad. Vad den doftade gott! En kryddig doft blandad med kartongens bruna papper. Med den här kartongen på pakethållaren cyklade jag runt på landsbygden där jag bodde och så fick folk förhandsbeställa fröpåsar som jag sedan skulle leverera några veckor senare.

Som jag cyklade! Där jag växte upp var det långt mellan gårdarna och det kunde lätt bli en cykeltur på några kilometer bara för att finna att ingen var hemma eller att de inte ville beställa något. Men jag cyklade på och när beställningslistorna var fulla skickade jag iväg dem till företaget och sedan kom en stor kartong full med fröpåsar. Samma kryddiga doft och ett löfte om ekonomisk triumf i mitt tioåriga liv!

Nåja, triumf blev det inte men pengarna räckte till en halv skrivmaskin. Resterande summa fick jag av mamma och pappa och sedan var det bara att åka in till Sala och köpa den fantastiska skrivmaskinen. Med svart plasthölje som bildade en liten bärbar väska - så praktiskt och så modernt!

Väl hemma knattrades det frenetiskt på mitt rum. Jag minns att jag brukade skriva av böcker, vilken tjusning det nu kan ha inneburit. Och det gick ju att skriva i 2 färger, rött och svart, så oerhört fräckt. Vilka oanade möjligheter till dekorationer med varannan röd, varannan svart bokstav.

När jag några år senare flyttade hemifrån fick skrivmaskinen självklart följa med. Ett mycket starkt minne har jag från sommaren 1988 när jag gått 1 år på gymnasiet i Skara. 30 mil hemifrån och mitt första sommarlov där jag inte tillbringade någon vecka hemma hos min mormor och morfar. Jag sommarjobbade på Skaraborgs länsmuseum som entrévakt på det pyttelilla veterinärhistoriska museet och nätterna hade jag helt för mig själv.

Flera gånger i veckan stannade jag uppe till 3 eller 4 på morgonen. Tog långa promenader i den ljumma sommarnatten och satt sedan och skrev i lägenheten jag hyrde i andra hand. Just en natt minns jag extra väl. Då tog jag skrivmaskinen med mig ut på balkongen, bryggde kanna efter kanna med starkt kaffe, rökte mina Gitanes och skrev en novell. Knattret ekade ut över gården och måste ha stört någons nattsömn. Känslan när jag satt där i natten med mitt kaffe och mina cigarretter var nästan utomkroppslig.

När jag lyckats leta rätt på lådan med mina tidiga alster lägger jag ut novellen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar