fredag 13 april 2018

Ett bra datum!

Då sitter jag i rum nummer 1 i Författarnas internationella gästhem på Drottninggatan i Stockholm. 3 nätter och 4 dagar helt ägnade åt mitt pågående manus. Idag har jag skaffat mig ett rejält skoskav men har som tur är reservskor med mig. Hostan skräller och näsan rinner. Migränen har inte velat släppa trots överdosering av mediciner och vila på rummet men hoppas en god nattsömn gör underverk.

Fredagen den trettonde…

Men även något så otrevligt som en blåsa på hälen kan inspirera. Solveig hade nya skor när hon en sommarnatt 1943 tog sista bussen in till Stockholm för att uppleva det hon längtade efter. Hon fick säkert skoskav och känslan när jag gick bortåt Stadsbiblioteket i eftermiddags fick mig att gå i Solveigs fotspår. Fast hon gick inte så långt bort som till Odenplan och biblioteket hade hur som helst inte öppet så sent. Nej, hennes nya vita skor strosade längs med gator och gränder i Klarakvarteren som inte längre finns. Hon hittade ett nattöppet Café som såg respektabelt ut och där träffade hon någon som fick henne att fatta ett avgörande beslut.

I morgon ska jag se om jag hittar tillbaka till sommarnatten 1943, med eller utan skoskav och förhoppningsvis utan migrän!

1 kommentar: