onsdag 4 april 2018

Våren har kommit!

Att skriva skönlitterärt är något jag till största delen lärt mig själv. Förutom skoluppgifter med uppsatser (Mitt bästa sommarlov) och andra påtvingade uppgifter är skrivandet för mig något som utvecklats på egen hand ju äldre jag blivit. Till stor hjälp har mitt eget läsande varit, kanske är det den bästa skrivskola man kan gå, att lära sig själv av andra författare. Nästa helg åker jag till Stockholm där jag skulle deltagit i en skrivkurs som tyvärr blev inställd. Min allra första skrivkurs blir således framskjuten och jag får tillbringa tiden på egen hand istället. Manuset jag arbetar med nu utspelas i Stockholmstrakten och jag kommer att använda helgen till research, inspiration och skrivande. Mer om helgen längre fram.

I förrgår blev jag färdig med andra omarbetningen av manuset. Det har gått lite fortare än jag tänkt mig och jag tror att jag kan ha ett färdigt manus ganska snart. Ett manus som då får ligga och vila någon eller några månader innan jag på nytt läser och gör de sista omarbetningarna innan jag förmodligen skickar även detta manus till Författarcentrum Öst och deras lektörstjänst som är helt fantastisk. Är du en skrivande människa kan jag varmt rekommendera detta. Och sedan väntar fler omarbetningar innan jag äntligen är redo att låta manuset flyga ut i världen till mina utvalda förlag.

Men än återstår många timmars skrivande och plågsamt självrannsakande. Jag tror redan att jag kommer att plocka bort några avsnitt som känns för övertydliga. I det dunkla vilar det vackra! Och fler nya kapitel skall skrivas, vissa scener fördjupas och några karaktärer förtydligas eller tonas ned. Vilken fröjd det är att omarbeta sin text!

Läser just nu Häxyngel av Margaret Atwood till söndagens bokcirkel parallellt med en biografi om Vincent van Gogh. Förhoppningsvis lär de mig något nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar