måndag 30 april 2018

Valborgstankar

Att läsa är nog den allra bästa författarskolan om du frågar mig. Igår påbörjade jag en ny bok som efter bara några sidor gav mig uppslag till nästa manus upplägg. Heureka!


Nu menar jag inte att jag tänker plagiera romanen. Nej, det som den här gången gav mig en idé var kapitelindelningen av boken, sättet som författaren valt att dela in boken i tre avdelningar. Det fick mig att tänka på ett manus jag lagt åt sidan och tankar på om en liknande indelning skulle kunna fungera för att åter starta manuset och väcka det till liv. Eller kanske passar det bättre till ett ännu inte påbörjat manus där bara ytterst vaga tankar cirklar runt ett namn och en plats jag ännu inte vill formulera i skrift.


Men allra närmast i skrivandet står en text till skrivargruppens träff på onsdag. Vi kallar oss 8 fat och vi ses på Brösarps gästgiveri och äter, samtalar och läser upp texter kring kvällens två utvalda ord; luva och glida. Jag funderar på om en dikt kan passa, kanske en haiku eller en sonett?


Och vilken är nu boken jag började läsa igår? Det tänker jag faktiskt inte berätta!

1 kommentar:

  1. Asså - fy på dig! Att locka en först, och sen lägga locket på!

    SvaraRadera